Facebook

Skąd czerpać wiedzę i energię, by prowadzić efektywny biznes?

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Posiadanie własnego biznesu to nie tylko duża satysfakcja i szerokie możliwości rozwoju, ale również szereg wyzwań i dylematów. Dlatego, aby móc prowadzić go w efektywny i dochodowy sposób, trzeba dysponować szeroko pojętą wiedzą biznesową oraz energią do działania.

Przydatną wiedzę można czerpać między innymi z książek i wysokiej jakości artykułów, a także – a właściwie przede wszystkim – przez doświadczenie. Jeśli chodzi o to ostatnie, dobre decyzje dodają sił i utrwalają skuteczne schematy działania, natomiast błędy stanowią bezcenną lekcję i ważną informację zwrotną. Trzeba jednak podkreślić, że akurat w biznesie warto dążyć do minimalizacji liczby potknięć i uczyć się na błędach innych. Dlatego tam, gdzie jest to możliwe, warto skorzystać ze wsparcia merytorycznego ekspertów, które daje np. mentoring start-upów. Jest on szczególnie przydatny dla start-upów będących w początkowej lub średniej fazie rozwoju.

Kim jest mentor?

Mentor bywa mylony z coachem, ale w praktyce nie są to tożsame funkcje. Osoby zajmujące się mentoringiem mają duże doświadczenie w zarządzaniu i rozwijaniu biznesu, a często również w innym obszarze, w którym się specjalizują. Odznaczają się one odpowiednimi kompetencjami i wiedzą, a także umiejętnością przekładania ich na potrzeby wspieranych klientów. Najlepsi mentorzy są najczęściej jednocześnie doradcami biznesowymi, menedżerami, właścicielami firm, trenerami i coachami. Jak zatem widać, mentoring jest pojęciem szerszym od coachingu. Specjaliści zajmujący się tym ostatnim, dostarczają swoim klientom przydatną wiedzę i wskazówki, ale to sami ich klienci stawiają sobie cele i wytyczają drogi do ich realizacji. Inaczej mówiąc, coach nie diagnozuje, lecz stawia pytania otwarte, pozostawiając wszelkie wybory w gestii klienta.

Na czym polega mentoring dla firm?

Mentoringiem nazywana jest relacja partnerska, łączącą mistrza i ucznia – na przykład zwierzchnika i pracownika czy profesora i studenta. Jeśli chodzi o obszar biznesowy, ze wsparcia mentora mogą korzystać zarówno pracownicy, jak i właściciele przedsiębiorstw. Firmy zainteresowane mentoringiem mają do dyspozycji bogaty wybór specjalistów i programów, w tym również te bezpłatne. Co ważne, zakres i specyfika współpracy z mentorem mogą być bardzo różne. Przykładowo, Polski Fundusz Rozwoju udostępnia darmowy program mentoring start-upów, w którym właściciel start-upu oraz jego zespół mogą liczyć na kilka spotkań z mentorem. Ten ostatni pomaga im w rozwinięciu wybranej kompetencji biznesowej, dzieląc się przy tym praktyczną wiedzą, a także historiami swoich sukcesów i porażek. Co więcej, program przewiduje też możliwość poznania innych start-upów i mentorów, a co tym idzie, rozwinięcia swojej sieci kontaktów.

Kiedy warto korzystać z mentoringu?

Mentoring sprawdzi się w przypadku każdego ambitnego przedsiębiorcy, który poszukuje wiedzy i energii do efektywnego prowadzenia biznesu. Powinni go rozważyć zwłaszcza właściciele start-upów, którzy mogą w ten sposób zyskać dla siebie oraz swojego zespołu wsparcie w zakresie rozwoju kompetencji biznesowych.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Sortowanie odpadów – na czym polega?

Segregacja odpadów to sortowanie ich za pomocą specjalnie przeznaczonych do tego celu kontenerów, kluczowym kryterium jest w tym przypadku rodzaj...

Zamknij